Lelaki vs Perempuan

          Salam pertemuan semua di blog sy...mesti korg boring kan dua post sblum ni sy copy from laman web..sy amik pon bukn pe..skdr berkongsi benda yg mnrik...tk salah kan.....mempelbgaikan pengetahuan kan..ni asyik bace yg sy taip..ape slhnya sesekali bace dri laman web kan...malam ni nak ckp sikit psal lelaki vs perempuan.....bila cakap pasal dua jantina ni..pasti adalah yg bezanya...,tgk ejaan pon dah bezakan....inilah uniknya ciptaan ALLAH s.w.t....mlm ni sy nak ckp skit ape beza lelaki ngn perempuan..nnti brulah kita boleh mnilai sejauh mana perbezaannya...

          Pertama, laki ni jenis suke berdiam diri kalau mempunyai sesuatu msalah...mereka kebnyakannya lebih suka bersendirian kalau tertekan...berbeza plak ngn pompuan kan...pompuan pula  kebanyakannya bila dalam keadaan tertekan,pasti semua rahsia akn terbongkar....anda melakukan mcm tu sebb nak meraih simpati....btul tk...ini sekadar pengamatan sy....Kedua, kalau lelaki berdiam dri kerana ade msalah...semua tu sekejap jek....x lama pon...laki ni ibarat getah la...sekejap jek kembali kepada asal walaupon tadi tegang bila ditarik....tp berbeza pulak dgan pompuan...Tatkala pompuan tertekan, emosi mereka umpama ombak. Ombak memang tidak pernah reda, kalau reda pun mengambil masa yang lama...betul tak....sy cakap ni dari ape yg sy lihat...tp tk semua la...jgn risau...

          Ketiga, kalau laki ni berdiam diri, biasenya disebbkan oleh imejnya tergugat....contohnya diperkecilkan oleh kwan2 di depan khalayak ramai ke...biasaya kalau lelaki mcm ni jgn gatal2 nk pujuk...bg mereka masa jek untuk bertenang..pasti akan ada jln penyelesaian yg mereka akn ambik...tp berbeza plk dgn pompuan....pompuan biasanya kelam kabut, cpat marah, cepat merajuk kalau berhadapan dgn situasi2 mcm ni...itu silap.....sbb bila anda buat mcm tu...org tkkn pandang anda dh lps ni....itulah hakikatnya...Keempat, laki selalunya dapat menyesuaikan diri apabila menghadapi kesukaran,  tp berbeza plak dgan wanita.... wanita biasanya cukup risau dalam keadaan demikian...mula la nk mnangis...nak balik la bila berjauhan dagn keluarga......dan usah risau sangat kalau lelaki cuba berjauhan dari  pompuan dalam keadaan-keadaan tertentu sebab semula jadinya lelaki terasa selesa berjauhan dengan keluarga. Ini tentu berbeza sekali dengan oeremuan..., yang suka dan berasa tenang bersama keluarga kan...btul tak..pasti btullah...

          Dan yang kelima, dalam bab-bab bercinta, laki ni kadang-kadang malu untuk meluahkan perasaan kat pompuan...tambah2 kalau pompuan tu cantik..dan laki tk hensem.....laki rase cm merendah diri..dan mereka sedar mereka ni mcmana....dan pompuan plk..pantang nampk laki hnsem sikit...pasti itu yg mereka dambakan, yang mereka sebut-sebutkan...kadg2 tu kan wlaupon laki yg tk hensem bnyk melakukan kebaikan..tp mesti org akn cri di mana slahnya lelaki ni....berbeza pulak ngn laki hnsem ni...klu tolong skit pon...sampai ke hujung dunia, dan sampi ke langit ketujuh  kata-kata pujian akn diberikan........dan benda ni same jgk lah bg perempuan.....kalau yg cntik tu, semua org nmpk baik...kalau yg kurg skit..pasti ada yg mncela, mengeji..itu normal lhkan...namanya manusia....

         Dan nak bgtau kenapa laki begitu? Itulah bukti kekuasaan ALLAH. DIA menjadikan perbezaan yang ketara antara lelaki dengan perempuan, agar apabila disatukan, terjalinlah satu jalinan bentuk kekuatan lantaran saling lengkap-melengkapi. Semua kekurangan perempuan akan dipenuhi oleh lelaki dan semua kekurangan lelaki akan dipenuhi pula oleh perempuan....

          Keenam, laki itu cara fikirnya besar, iaitu dia melihat secara keseluruhan, sedangkan perempuan lak  mempunyai cara fikiran yang kecil  iaitu melihat sesuatu secara terperinci. Maka dgn itu, usah hairanlah,  kalau kadang- kadang lelaki selamba jek dengan masalah yang pompuan rasakan cukup berat. Pompuan ni telah kering air mata fikirkan mslh sedangkan lelaki masih belum menitis walau sebutir pun air mata.

          Jika berlaku pergaduhan selalunya laki akan melawan habis-habisan dan pompuan  pula mengalah dan pura-pura setuju demi untuk meneruskan perhubungan . Usah terasa teruk sangat dengan benda ini, lelaki memang begitu, sentiasa mahu menang dan mahu sentiasa dilihat menang walaupun hatinya mengakui kesilapannya dan mahu berubah mengikut apa yang pompuan perkatakan......Walaupun pompuan tahu ape yg mereka buat tu adalah benar dan mereka  tidak pernah berbuat salah,tp pompuan biasanya yang meminta maaf. ....kalau pompuan nak laki yang meminta maaf? Usah harap. Lelaki memang berat untuk meminta maaf terutama daripada pasangannya.......mengikut ape yg sy bace dlam satu laman web, pompuan lebih mudah meminta maaf dalam keadaan apa jua dan atas hal apa jua, maka gunakan kelebihan ini untuk lebih mudah meminta maaf walaupun tidak bersalah.  

          Ketujuh, ape bezanya laki ngan pompuan adalh laki biasanya memang suka memberi arahan bagaikan ketua yang mempunyai kuasa...kalau diberi arahan tu jgn dilawan, tapi laynlah hati sendiri dengan berleter hingga anda sendiri berasa puas.Tapi awas, jangan sampai berleter di hadapannya, itu boleh memburukkan keadaan...akn pecah belahlah la nnti perhubungn...

         Kata orang, tak lengkap hidup seorg perempuan kalau tak pandai berleter...bukan pe..sbb tu memang skp semulajadi kan...so no hal la...teruskan saja berleter, hamburkan semua yang menekan di benak fikiran anda... Cuma jgn berleter di dalam bilik yang tertutup, sebab kucing pun pening dengan leteran anda....nanti tk pasal2 kucing tu plk terkorban....

         Dan yang terakhir, ape yg sy namapk...laki memang rimas dengan pompuan yang ckp banyak dan gedik santai......anda tak pyh lah nk bergedik2 sekadr nk trik perhatian....jagalah adat kita sebagai org timur yg penuh dgn kesopann....ni tak..pntang nmpk yg muka cm jambu skit...bukan mcm halia lah...halia kan buruk...mula la tergodek-godek nk tarik perhatian.....wat cm biasa sudah.....pasti tak rugi....laki mungkin akn lebih pndang yg sopan..sbb ape...sbb yg mcm ni lah sesua wat psgn hidup..wat bini.....betul tak kawan2 laki semua...    

         Sekarang, lihatlah betapa berbezanya lelaki ngan pompuan. Tidakkah anda setuju jika saya katakan, pompuan lebih beruntung kalau banyak mengetahui pasal lelaki...jadi...bg kawan-kawan pompuan di luar sana tu...pndai-pndailah untuk hndle sifat2 lelaki yg sy sbutkn di ats....sy ckp ni skdr nk kongsi jek....ape yg sy fikir..ape yg sy tgk..bukan nk pro laki or pro pompuan...memng semua ni  hakikt kejadian lelaki dan perempuan.....ape yg tkde pada laki..ade pada pompuan, begitu juga sebaliknya...hrp jgn ada yg terasa ye...

          sory tau...post kali ni terlampau pnjg....hrp anda sbr membacenya..kalau ade yg perbezaan yg sy tk sebut kat sini...tolong la tmbhkn..sy pon nk tau jugk..k selamat malam semua...bye...smpai berjumpa  di post yg sterusnya...


Kalau suka tekan like jer....

No comments:

Post a Comment